OMÉK 2011

„Az volt a célunk, hogy olyan rendezvénnyel álljunk a látogatók elé, amelynek eredményeként olyan bíztatást kapunk, hogy érdemes volt, és sűrűbben szeretnénk ilyen tartalmas kiállítást." – nyilatkozta a 75. jubileumi OMÉK kapcsán Dr. Simon Péter, az Agrármarketing Centrum igazgatója, az OMÉK szervezésének miniszteri megbízottja…

... és a siker nem is maradt el: több mint 85 ezer látogatót vonzott a kiállítás, mely 6 év szünet után méltó módon elevenítette fel a több mint egy évszázadra visszatekintő hagyományokat.

2011. szeptember 28-október 2. között a 75. OMÉK nyílt meg Budapesten, a Hungexpo Budapesti Vásárközpontban. A kiállítás fővédnöke Orbán Viktor miniszterelnök, védnöke dr. Fazekas Sándor vidékfejlesztési miniszter volt. Az esemény szervezésével az Agrármarketing Centrumot (AMC) bízta meg a Vidékfejlesztési Minisztérium. A kiállítás jelmondata: „A magyar föld legjava," a biztonságos, kiemelkedő minőségű magyar élelmiszereket állította a középpontba. A korábbi kiállítások élőállat hangsúlyosak voltak, ez az OMÉK az élelmiszerek bemutatására is nagy figyelmet fordított.

A korábbiakhoz képest további változást jelentett, hogy a szakmai jelleg megtartása mellett a rendezvény a fogyasztók, a nagyközönség számára is vonzóvá vált, megmutatta az országnak, ezen belül kiemelten a városi lakosságnak és a fiataloknak, hogy a magyar mezőgazdaság milyen eredményeket ért el, és egyúttal felhívni a fogyasztók figyelmét a jó minőségű, biztonságos hazai termékekre. A rendezvény egyúttal nemzetközi dimenzióba került azáltal, hogy a díszvendég szerepét az EU soros elnöke, Lengyelország töltötte be, és vele együtt hat ország szakminisztériumából érkezett magas szintű delegáció.



Több mint 500 kiállító, az ágazat minden területéről, mutatkozott be összesen 28.353 négyzetméteren, melyen túl további 6000 négyzetméternyi területen kerültek megrendezésre az állatbemutatók. A kiállítás hagyományosan egyik legnépszerűbb eseményén, az állatbemutatókon 17 faj, több mint 800 egyedét tekinthették meg a látogatók részben fedett pavilonban, részben a Kincsem Park területén, ahol az OMÉK kínálatát színesítendő a már hagyományosnak tekinthető állatbemutatókon túl, a kiállítás ideje alatt megrendezett lovas programokon is részt vehettek a látogatók. Kiemelkedő jelentőségű volt 2 galopp futam, melyek közül a kétévesek legnagyobb hazai versenye, a Szent László Díj a 2011. évben az „OMÉK" nevét viselte. A díjakat a zárónapon Dr. Fazekas Sándor vidékfejlesztési miniszter adta át a nyerteseknek.



A hagyományokhoz hűen, 2011-ben is több OMÉK díjat ítéltek oda szakmai bizottságok a kiállítók legszínvonalasabb termékeinek, szolgáltatásainak elismeréseként:

OMÉK díjak és díjazottak:

Agrárfejlesztési Díj: Gabonakutató Nonprofit Közhasznú Kft. - A hazai szójatermesztés fejlesztése magyar nemesítésű „Pannónia kincse" szójafajtával

Állattenyésztési Díj: Organit Kft. – VITAPOL ásványi takarmány

Biogazdálkodási Díj: Hortobágyi Halgazdaság Zrt. – Irdalt amúrfilé

Élelmiszer Díj:

Kistermelő és kézműves mikrovállalkozás kategória: Gábriel Bonbon Manufaktúra Kft – Magyar Rapszódia bonbon

Kisvállalkozás kategória: Tranzit-Dió Kft – Zöld dió szirupban

Közepes- és nagyvállalkozás kategória: Pápai Hús 1913 Kft – Pápai extra sonka

Halászati Késztermék Díj: Hoitsy és Rieger Kft – Lillafüredi füstölt pisztráng

Innovatív Borászat Díj: Egri Korona Borház mint innovatív borászat

Kertészeti Díj: Dél-alföldi Kertészek Szövetkezete – Friss fogyasztású étkezési paprika

Mezőgazdasági Gépesítési Díj: Farmgép Fejlesztő és Gépgyártó Kft – A többes ráfedést elkerülő GPS alapú permetezési megoldás, szelektív növényvédelem.

Marketing Díj: Zsindelyes Pálinkafőzde Kft.

Növénytermesztési Díj: Gyógynövénykutató Intézet Kft - Magas morfin tartalmú ipari máktermesztés

Vidékfejlesztési Díj: Rábaköz Vidékfejlesztési Egyesület

Miniszteri Különdíj: Szpisják Imre (Kenderes) - nagy súlyú ISV Pannonhibrid hízó és Bábolna Hús (Debreczeni Tibor vállalkozó) -hagyományos sonka.

Közönség Díj: Zsindelyes Pálinkafőzde Kft. – KMÉ védjegyes termékek.

Az OMÉK keretein belül az Agrármarketing Centrum kiemelt megjelenési lehetőséggel támogatta a Kiváló Magyar Élelmiszer (KMÉ) védjegyet viselő gyártókat. A KMÉ-HÍR védjegyesek 500 négyzetméternyi, az A pavilon bejáratánál felépített, közösségi standon kaptak kiemelt megjelenési lehetőséget.

Külön pavilonban kaptak bemutatkozási lehetőséget a borászatok és a borvidékek, néhány gasztronómiai kiállító és a Csárda. Itt került kialakításra a kóstoló zóna, a hibás borok standja és a kocsmatörténeti kiállítás, valamint a pavilonnal összenyitott színpadi terület, ahol a rendezvény ideje alatt, fesztiváljelleggel, késő estig zajlottak a programok.

A 75. jubileumi OMÉK sikerrel tartottam meg az erős szakmai jelleget, ugyanakkor a közönségcsalogató eseményekkel ügyesen ötvözte a nagyközönség érdeklődésére is számot tartó eseményeket a szakmaisággal, melynek eredményeként, a korábbiakban nagyrészt szakmai közönség megtartás mellet az agráriumhoz nem kötődő látogatókat is nagy számban vonzotta.